Згідно з проектом постанови НКРЕКП пропонується з 1 січня 2022 року збільшити тариф на передачу електроенергії на +20% до рівня 352,38 грн/МВт.год.

Подібне зростання тарифу призведе до значного зростання витрат бізнесу та спаду виробництва. Лише безпосередні витрати українських роботодавців складуть 4,9 млрд. грн. В період коронакризи та спаду виробництва таке зростання вартості електроенергії може привести о серії банкрутств та хвилі скорочень.

Проаналізувавши вказану в проекті НКРЕКП структуру витрат НЕК «Укренерго» на послуги з передачі електроенергії на 2022 р. можна знайти резерви для оптимізації витрат:

  • До структури тарифу на 2022 рік включені витрати на погашення кредитів попередніх періодів.

Тіла кредитів не варто виплачувати за рахунок тарифу на передачу електроенергії, адже кредити можуть бути рефінансовані. До структури тарифу мають включатися лише витрати на відсотки по кредитах. Найбільш доцільним є рефінансування кредитів за рахунок бюджетної підтримки (відповідно до Закону № 810-IX).

  • Завищений рівень зростання витрат на оплату праці та відрахувань ЄСВ.

Відповідно до макроекономічного прогнозу рівень реальної заробітної плати в 2022 г. зросте на +4,4%, а індекс споживчих цін складе +6,2%. Враховуючи необхідність підвищення продуктивності праці та оптимізації штату – як коефіцієнт 0,95, зростання витрат на оплату праці та відрахування ЄСВ має скласти +5% до рівня 2021 р. (1,044*1,062*0,95=1,05).

  • Завищений рівень витрат по статті матеріальні витрати.

Розрахунок даної статті витрат має відбуватися з урахуванням індексу споживчих цін – 6,7% та індексу виробництва промислової продукції – 8% (на рівні макроекономічного прогнозу, затвердженого КМУ).

Тож Федерація запропонувала НКРЕКП перерахувати необхідний дохід НЕК «Укренерго» та зберегти тариф на передачу електроенергії на поточному рівні 293,93 грн/МВт.год.

 

Збільшення тарифу на диспетчеризацію електроенергії з 1 січня 2020 року на + 58% до рівня 62,22 грн/МВт.год (відповідно до проекту Постанови НКРЕКП) призведе до додаткових витрат українських роботодавців у обсязі 3,4 млрд. грн., що в умовах економічної рецесії призведе до негативних соціально-економічних наслідків.

Згідно з опублікованою структурою тарифу найвагомішою причиною зростання необхідного доходу є збільшення витрат на придбання допоміжних послуг у 2022 році з 5,7 млрд. грн. до 16,7 млрд. грн. (+194%). В той же час, відповідно до інформації Укренерго обсяг витрат на допоміжні послуги за 2021 року можна очікувати на рівні 5,4 млрд. грн.

Необґрунтованим є включення до структури витрат на допоміжні послуги на 2022 р. послуг з регулювання напруги і реактивної потужності та забезпечення відновлення функціонування ОЕС України після системних аварій. Так, станом на вересень 2021 року жоден постачальник такого виду допоміжних послуг не був сертифікований (згідно з інформацією з офіційного сайту НЕК «Укренерго»).

У складі витрат на ДП в 2022 році Укренерго заклало придбання резерву заміщення на рівні 4,6 млрд. грн. При цьому, в 2021 році Укренерго відмовилась від закупівлі цієї послуги через достатність резервів на балансуючому ринку.

Тож Федерація вважає доцільним розраховувати витрати на придбання допоміжних послуг на 2022 р. на рівні 7,6 млрд. грн. (відповідно до експертних розрахунків).

Тому ФРУ запропонувала НКРЕКП перерахувати витрати на допоміжні послуги з урахуванням реального стану ринку, кількості резервів та залишку коштів із попереднього року та встановити тариф на послуги диспетчерського (оперативно-технологічного) управління на 2022 р. на рівні не вище 30 грн/МВт.год.

Шаблон сайта скачали с JooMix.org