Федерація роботодавців України підтримує рішення Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2021 року щодо зміни наглядової ради компанії НАК «Нафтогаз України» та звільнення голови правління. Про це йдеться у зверненні ФРУ до Прем’єр-міністра України.

Протягом 7 років НАК «Нафтогаз»:

  • не тільки не збільшив видобуток газу, як було передбачено затвердженим Урядом стратегічним документом – Концепцією розвитку газовидобувної галузі України, а навпаки – скоротив його (видобуток газу «Укргазвидобуванням» у 2019 році зменшився на 4% по відношенню до попереднього року, у 2020 році – скоротився на 5%),
  • допустив за 2020 рік збитки понад 19 млрд грн при передбачених в фінплані 11,5 млрд грн прибутку,
  • не довиконав на третину плани по збільшенню газового суверенітету та енергонезалежності України (14,15 млрд м3 фактичного видобутку у 2020 році по відношенню до 20,1 млрд м3 планового завдання),
  • збільшив чисельність апарату управління і витрати на його утримання,
  • не забезпечив прозорості та відкритості у своїй діяльності,

Кабінет Міністрів України, як суб’єкт управління об’єктами державної власності не мав права на бездіяльність і ухвалив обґрунтоване в даній ситуації рішення.

Федерація роботодавців України підтримує дії Уряду і не погоджується з необґрунтованою критикою щодо них через начебто дискредитацію західних стандартів корпоративного управління.

Ситуація щодо неефективного корпоративного управління в Україні характерна для АТ «Укрзалізниця», Державного концерну «Укроборопром» та інших державних компаній», - йдеться у зверненні.

І це при тому, що Активи цих підприємств складають понад 90% вартості усіх державних активів і формують значну долю ВВП України.

Іноземці становлять більшість у наглядових радах стратегічних державних підприємств. Зокрема, у НАК «Нафтогаз», «Укрзалізниці», держбанках.

Україна витрачає космічні суми на утримання членів Наглядових рад, які їх, як іноземні громадяни, навіть не декларують.

При цьому позитивних змін в управлінні державними стратегічними підприємствами, на які була спрямована реформа, що стартувала у 2015 році з посилом – взяти в основу найкращі світові практики - так і не було досягнуто.

«Імплементація рекомендацій Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) щодо наглядових рад у нас відбулась лише фрагментарно та спотворено.

Надання незалежності і повноважень наглядовим радам на законодавчому рівні не супроводжувалось встановленням відповідальності членів цих наглядових рад.

На жодному підприємстві перед призначенням незалежних наглядових рад не було затверджено цілі діяльності та критерії оцінювання роботи наглядових рад. Натомість ОЕСР рекомендує розробити механізми оцінювання та підтримки результативності роботи й незалежності наглядових рад.

Нагадаємо, з ініціативи Федерації роботодавців України 23 липня 2020 року відбувся круглий стіл на тему: «Роль, місце, значення та ефективність наглядових рад в управлінні державними акціонерними товариствами, здійсненні контролю та регулювання діяльності їх виконавчих органів». В дискусії взяли участь представники ФРУ, інших громадських організацій, виробничих компаній, акціонерних монопольних товариств, засобів масової інформації, народні депутати з більшості фракцій, відомі політики, науковці, експерти, блогери та інші.

Учасники дискусії одностайно відзначили, що започаткована у 2015 році амбітна програма реформ державного сектору економіки, зокрема у частині створення та функціонування професійних, незалежних від втручання політиків і чиновників, наглядових рад на стратегічно важливих підприємствах не досягла рівня міжнародних стандартів і відповідно не дала належного результату.

За результатами обговорення на адресу Кабінету Міністрів України було скеровано звернення з Рекомендаціями роботодавців щодо діяльності наглядових рад державних компаній. Вважаємо їх актуальними і на даний час.

З метою забезпечення керованості державних акціонерних товариств в першу чергу необхідно:

  • встановити конкретні цілі діяльності для кожного суб’єкта державного сектору економіки, де діють незалежні наглядові ради;
  • затвердити критерії оцінки досягнення наглядовою радою загалом та кожним членом вищезгаданих цілей діяльності суб’єкта державного сектору економіки;
  • затвердити форму типового договору, що укладається з незалежним членом наглядової ради, із встановленням відповідальності за невиконання встановлених цілей діяльності суб’єкта державного сектору економіки;
  • переглянути склад наглядових рад стратегічно важливих державних підприємств із негативними результатами їх діяльності», - сказано у зверненні роботодавців до Уряду.

Cаме тому ФРУ закликала Прем’єр-міністра з метою удосконалення управління об’єктами державної власності доручити відповідним органам центральної виконавчої влади підготувати проекти змін до деяких законодавчих актів України.

Зокрема, до Закону України “Про управління об'єктами державної власності”, “Про банки і банківську діяльність”, “Про акціонерні товариства”,   постанов Кабінету Міністрів України від 3 вересня 2008 року  “Про проведення конкурсного відбору керівників суб’єктів господарювання державного сектору економіки”, від 10 березня 2017  року №142 “Деякі питання управління державними унітарними підприємствами та господарськими товариствами, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі”, від 4 липня 2017 року  № 668  “Про затвердження Порядку визначення умов оплати послуг та компенсації витрат членів наглядових рад державних унітарних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі”  та інших, врахувавши рекомендації роботодавців щодо діяльності наглядових рад державних компаній.

Також Федерація роботодавців України надала проект Закону України “Про внесення змін до закону України “Про управління об’єктами державної власності” щодо приведення діяльності наглядових рад у відповідність до керівних принципів Організації економічного співробітництва та розвитку”.

 

Шаблон сайта скачали с JooMix.org